Tipy pro inzerci na Facebooku

Moje poznámky z přednášky o komunikaci s fanoušky na Facebooku: 11.6.2014 – StartupClub – H1.cz Pavlína Brettová (přednášející)

Základní info o Facebooku v ČR

Facebook má v ČR aktuálně 4,2 milionu uživatelů, nicméně včetně spousty falešných profilů. Průměrný věk uživatele je oficiálně 32 let, ovšem číslo je zkresleno, protože mladší uživatelé si při registraci musí zadat věk minimálně 18 let. Oproti zahraničí v ČR používá FB o trochu více žen než mužů. Průměrný člověk má 112 přátel a 22 stránek. Na FB je hodně maminek, které sdílí informace o svých dětech a soutěží.

 

Trendy na Facebooku

Obrázky: často se používají 2 obrázky v jednom s označením a) a b). Lidé potom mohou hlasovat, jestli se jim líbí spíše obrázek a) nebo b). Příklad: Jaký jste druh cyklisty? a) sportovec, b) pohodář.
Jindy se dá pro hlasování použít např. Používáte věc XY? Pokud ano, tak dejte „To se mi líbí“, pokud ne, tak napište komentář.
U velkých značek jsou oblíbené tzv. templaty – obrázky s rámečky nebo grafikou značky.
Ideální je přesvědčit fanoušky/zákazníky, aby posílali vlastní vlastní obrázky nebo informace. User generated content – nabídnout zákazníkovi k vyzkoušení produkt a nabídnout mu, ať se s ním vyfotí, napíše recenzi apod.

 

Placené vs. neplacené příspěvky

Neplacený reach (=dosah) kolika fanouškům se zobrazí nepromovaný příspěvek) je 2 %. Propagace na Facebooku už tedy není zdarma jako dříve. Pokud chceme něco sdělit více fanouškům, tak musíme za zviditelnění příspěvku zaplatit (promoted post).
Pokud u promoted postu použijeme obrázek, nesmí v něm být text na více než 20 % plochy. K ověření je možné využít nástroj loosetools.cz.
Předtím, než příspěvěk začneme zviditelňovat placením, tak ho můžeme nechat alespoň 3 hodiny nechat žít svým životem – k některým uživatelům se dostane bez podpory, může být sdílen dál a lze tak i trochu ušetřit. Pokud je neplacený příspěvěk úspěšný, tak tím více se vyplatí ho podpořit finančně, protože tím víc bude úspěšný a dostane se k více zákazníkům.
Pokud má firma nízké rozpočty na FB reklamu, tak by měla promovat alespoň 4 příspěvky měsíčně. Ideální cena je cca 1000 Kč na 3 dny promování příspěvku, nejméně 500 Kč na 2 dny promování.
Velmi úspěšná je mobilní reklama na Facebooku (cca polovina uživatelů navštěvuje FB z mobilu).

 

Jak zapojit fanoušky

Zjistit jejich zvyky a chování, kdy jsou online apod.
Nejvyššího organického reache (dosahu bez zaplacení) lze dosáhnout přes textový příspěvek, ale na sdílení jsou úspěšnější obrázky.
Největší dosah mají příspěvky dlouhé 51-100 znaků, největší engagement potom 151-200 znaků.
Nejvyšší dosah je u příspěvků zveřejněných ve ST a ČT, nejnižší v Po a Pá. Úspěšná je i neděle večer. Nejvyšší dosah je prý při zveřejnění v 10h, 20 a 21h. Doporučuje se zveřejňovat příspěvky 1x denně, 5-6x týdně. Problém je, že v tyto dny a časy se potom snaží zveřejňovat příspěvky všichni a zvýšenou konkurencí potom může dojít ke snížení dosahu.

 

Na FB by se mělo psát uvolněněji, přátelštěji. Nemusíme odpovídat na všechny komentáře, zvlášť když nás někdo chválí. Když není co odpovědět, tak stačí dát jen palec nahoru, nebo neodpovídat vůbec.
Žádané jsou informace ze zákulisí.
Obrázky nemusí být z fotobanky, mnohem lépe poslouží ty, které si vyfotíme sami. Případně lze využít obrázky zdarma z některých fotobank.
Pokud video nahrajeme na Facebooku, tak má mnohem vyšší dosah, než když dáme odkaz na Youtube. Pokud ale chceme propagovat YT kanál, tak vložíme odkaz.

 

Soutěže na Facebooku

Nejúspěšnějí příspěvky jsou soutěže (buďto v aplikacích – dražší a náročnější, nebo přímo v timelině). Pozor ale na soutěžení, kdy soutěžící odpoví v komenáři a následně vyhraje ten, jehož komentář má nejvíce lajků. Existují totiž „soutěžní mafie“, s vyměňováním lajků – za to, že uživatel dá like někomu jinému, dostane like taky. Tak může získat několik stovek liků během chvíle a takový soutěžící se nedá vyloučit soutěžními podmínkami. Ostatní soutěžící to demotivuje.
Lepší je, aby nejlepší odpovědi v komentářích vybírala porota. Není vhodné ani losovat nejlepší odpověď, protože to už spadá pod loterijní zákon s přísnějšími pravidly.
Nemůže vyhrát ten, kdo něco nejvícekrát nasdílí – odporuje pravidlům FB.
Součástí soutěže musí být pravidla (např. na webu a na ně z FB odkazovat). Ta musí být neprůstřelná, protože je někdo bude chtít obelstít. Soutěže ve flashi dokáží šikovní programátoři hacknout.
Při pořádání soutěží na timelině nelze získat emailovou adresu na uživatele, na rozdíl od soutěže v aplikaci a databázi potom nelze využít k email marketingu.
Tipy k soutěžím:
Chtít od lidí méně, než sami známe – např. lidé neumějí nahrávat videa, pro některé může být složité i nahrání fotky.
Soutěž musí být promovaná, aby se co nejvíce rozšířila.

 

Profesně se zabývám internetovým marketingem a také mobilní reklamou. Žiju v Brně.

Označeno v Internetový marketing Označeno s: ,
One comment on “Tipy pro inzerci na Facebooku
  1. Filp napsal:

    Viktore
    poradil by jste mi s jednou záhadou? Snažím se seznámit se z určitým okruhem lidí.
    Potřebuji pro svoji malou firmu vyrobit několik strojů a vlastně taky jednu loď.
    Taková věc se musí nejprve naprojektovat v CAD.
    Nakonec výroba.
    Rozhodl jsem se skusit to celé udělat v Ukrajině.
    Jak mám postupovat, abych se nakontaktoval s šikovným a nadšeným projektantem nebo studentem v Ukrajině a aby výsledkem byla moje cesta tam a získání toho člověka ke spolupráci s cílem abych měl v ruce projekt? Šel byjste na to přes facebook? Jak?
    Dík za radu, zajímám se i o placené Vaše rady. Přijel bych případně na shůzku. Dík Filip

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Vítejte na mém blogu převážně o internetovém marketingu. Kromě článků, které jsem napsal pro Lupu se sem snažím dávat zajímavosti z internetového marketingu, se kterými se potýkám při své práci.
Blog nejen o internetovém marketingu
Kromě PPC, SEO, SEM a dalších disciplín se budu zmiňovat i o bannerových online reklamách, příp. dalších věcech, týkajících se webu a internetu.

W o r n l o o k | Viktor


RSS Zdroj RSS zdroj