Hodnocení eshopů na Zboží.cz a Heureka.cz

Během předvánočního nakupování na internetu mně zaujala zajímavá vlastnost Zboží.cz. Nakoupil jsem po hledání na Zboží.cz v Mallu dárek – elektroniku. Asi týden nato jsem na Zboží hledal další dárek a zobrazila se mně výzva, abych ohodnotil dřívější nákup. Jak se jen, kurník, to Zboží dozvědělo, že jsem na Mallu opravdu nakoupil?!

Zatím jsem vyvinul 2 teorie:

1.) Mall má implementován měřící kód z Skliku. Při nákupu započítá konverzi a Mall zapíše informaci do cookie, kde si ji Zboží vyzvedne při následující návštěvě. Pokud už uběhla nějaká nadefinovaná doba (aby zboží stihlo být doručeno), tak se zobrazí výzva k hodnocení.

2.) Je možná identifikace podle IP adresy, ale bez cookie to asi taky nepůjde.

Zboží.cz: Jak jste byli spokojeni s nákupem v Mall.cz?

Zboží.cz: Jak jste byli spokojeni s nákupem v Mall.cz?

Nedalo mně to a rozhodl jsem se investigovat, tedy zeptat přímo u zdroje – napsal jsem email do Zboží. Tam mně ale odbyli, že mně tuto informaci nemůžou poskytnout z důvodu možné zneužitelnosti. Aha, to mně předtím nenapadlo – zneužitelnost.

 

Člověk asi nemusí být velký koumák, aby přišel na to, jak hodnocení zneužít pro svůj eshop: Objednám si z několika počítačů zboží ze svého eshopu. Zboží si samozřejmě posílat nebudu, to Zboží.cz nemůže zjistit. Pak už jen nějakou dobu počkám, na každém PC se podívám na Zboží, nasekám si na něm 5 hvězdiček v hodnocení a mám najednou doporučovaný eshop.

Zboží.cz: Jak jste byli spokojeni s nákupem v Obchodni-dum.cz?

Zboží.cz: Jak jste byli spokojeni s nákupem v Obchodni-dum.cz?

Moje úvaha tedy zní: dá se takovému hodnocení věřit? To už bude blíže realitě hodnocení na Heuréce, kde eshop posílá žádost o hodnocení až po odeslání zboží a není tedy tak snadné podvádět. Teď ale samozřejmě nemluvím o eshopech typu Mall nebo Alza – těm by se asi takto dobře nepodvádělo. Ve Zboží je ale spousta eshopů, které mají jen pár hodnocení a v takových případech se to obelstit dá. Uživatelé většinou hledají kromě příznivé ceny právě spolehlivé eshopy.

 

Troufá si někdo odhadnout, jakým způsobem si Zboží.cz a Mall.cz (nebo jiný eshop) předávají informace? Využijte diskuzi.

 

Profesně se zabývám internetovým marketingem a také mobilní reklamou. Žiju v Brně.

Označeno v Internetový marketing Označeno s: , ,
17 comments on “Hodnocení eshopů na Zboží.cz a Heureka.cz
  1. Pavol napsal:

    Kde beriete istotu ze eshop, ktory je na Heureke posle tovar (ak chce hodnotenie na Heureke zneuzit)?

  2. Slávek Černý napsal:

    Heureka posílá dotazník 10 dnů od objednávky nezávisle na odeslání zboží. Zneužít se dá vše. Důležité je dívat se také na počet recenzí a jejich rozdílný styl.

  3. @Pavol a Slávek: Děkuji za doplnění.

    Moje úvaha byla taková: Výzvu k hodnocení na Heuréce posílá hodnocený eshop ze svého emailu (nikoli Heuréka). Eshop ví, jestli zboží odeslal, takže by logicky výzvu neposílal, pokud by zboží neodeslal. V takovém případě by asi hodnocení ani nedopadlo dobře, takže k tomu nemá důvod – jedině kdyby chtěl podvádět se svou fiktivní objednávkou.

    Zboží.cz nedokáže zjistit, jestli objednávka byla vyexpedována, takže nemá jinou možnost, než se ptát v každém případě.

    Nicméně zkusím se zeptat přímo v Heuréce.

    • Honza napsal:

      Myslím, že úplně zbytečně nad tím přemýšlíte – funguje to zcela jednoduše. Eshop se zaregistruje např. do Heureky, do svého webu pak vloží kód, kterým posílá do Heureky údaje o každé objednávce, ať už byla odkudkoliv. Heureka získá data i pokud objednáte přes Zbozi nebo nakupující přijde na web rovnou. Nic se nepáruje podle Cookies nebo IP. Vaše úvahy jsou tak zcela mimo a zbytečné. S odeslaním nebo vyzvednutím zbožím to nemá společné vůbec nic. Ztrácíte tedy jen čas vymýšlením teorii.

  4. Tomáš Hodboď napsal:

    Doplnění za Heureku: Dotazník spokojenosti posílá Heureka 10 dní po uskutečnění objednávky. Pravděpodobnost zkreslení vzorku zákazníků je minimální.

  5. syky01 napsal:

    Shodou okolností jsem již hodnocení zákazníku od Heureky implementoval do jednoho e-shopu pro zákazníka, a je to opravdu tak, že e-mail odesílá Heureka 7-10 dní po zákazníkově objednávce nehledě na e-shop.

    Při vytvoření objednávky e-shop odešle heurece informace o nákupu, ze kterých pak heureka sestaví e-mail a pod mailem e-shopu odešle zákazníkovi (teď mě napadá, že v případě zabezpečení mailu e-shopu přes spf se heureka musí přidat do dns eshopu).

  6. Děkuji za komentáře. Lze tedy říci, že způsoby hodnocení na Zboží.cz i Heureka.cz jsou obdobně náchylné ke zneužití. Zároveň by se však toto zneužití samoregulovalo – příklad:

    I když jako majitel eshopu na 20ti PC objednám 20 produktů ze svého eshopu a následně naklikám pokaždé plný počet bodů, tak získám 20x perfektní hodnocení. To ale přivede zákazníky, kteří už opravdu nakoupí a pokud nebudou spokojeni, tak dají horší hodnocení, takže počet hvězdiček bude klesat. A jak víme, tak nespokojenost se ventiluje 9x častěji než spokojenost, takže by to bylo poznat.

    Teoreticky se to na Heurece dá takto nahnat u nových eshopů, ale u těch, které už mají stovky až tisíce hodnocení, je možnost zneužití velmi malá.

    Na Seznamu (Zboží.cz) je však situace jiná – tam je ještě spousta eshopů s velmi nízkým nebo žádným hodnocením…

    • Honza napsal:

      Neřešte pořád dokola zneužití, jak už tady někdo psal, zneužít se dá vše. Navíc kdybych to chtěl ovlivnit, proč bych chodil na 20 PC, proč bych 20x objednával. Stačí když 20x zavolám kód Heureky. Protože hodnocení chodí na email, podmínkou pro zneužití je jen mít 20 emailových adres. Navíc 20x zneužití je o ničem pokud máte eshop, který má třeba 5 tisíc recenzí.

  7. Tomáš Hodboď napsal:

    Věřte, že na Heurece máme přímé i nepřímé metody, jak toto rozpoznat, recenze smažeme a přerušíme spolupráci :)

  8. Viktor - admin napsal:

    Ještě přidávám odpověď od p. Pěničkové z Heuréky, kterou jsem dostal emailem:

    Dobrý den,
    služba Ověřeno zákazníky funguje tak, že eshop nám má posílat všechny objednávky – pokud zákazník souhlasí dostávat inform. maily. Po 10 dnech od objednávky je zákazníkovi odeslán dotazník spokojenosti ( bez ohledu na to, v jakém stavu se objednávka nachází, jak byla vyřízena ). Zákazník při vstupu k vyplnění dotazníku jako první zodpoví otázku, jak byla jeho objednávka vyřízena, příp. pak pokračuje s vyplňováním.

  9. rotten77 napsal:

    Je to tak, jak už tu bylo napsáno.

    Do Heureka.cz se konkrétní objednávka přidá např. na posledním kroku objednávkového procesu (např. potvrzení o odeslání atp.). Zákazníkovi pak přijde e-mail s odkazem na hodnocení e-shopu (jedinečný odkaz).

    Zboží.cz oproti tomu nerozeznává jednotlivé objednávky a je tak možné odkaz pro hodnocení e-shopu použít i bez toho, aniž by jste tam nakoupil.
    Je to řízeno přes cookie, které se odesílá pomocí iframe v posledním kroku objednávky. Tento způsob je tedy dobře zneužitelný.

  10. hz napsal:

    Na systemu heureky mi prijde spatny to, ze od shopu dostane muj email a informaci, ze jsem nekde nakoupil. Nasledne mi heureka posle email s vyzvou k hodnoceni jmenem eshopu (ze jde o heureku je poznat v hlavickach emailu). A to vse se deje i v pripade, ze jste na strankach heureky vubec nebyli (natoz do shopu pres heureku sli)!

  11. W napsal:

    Zboží.cz i Heuréka se stávají pomalu ale jistě naprosto nespolehlivými službami.
    Malé info – u Heuréky není tak důležitý počet kladných hodnocení, jako počet hodnocení CELKEM – pokud jste maloobratový obchod – např. sezonní – Heuréka Vás ohodnotí jako nespolehlivý obchod i když máte 100% kladné hodnocení – jen jste nedosáhl Heurékou stanovený počet hodnocení za měsíc. Na druhou stranu mají giganti na internetu 20% záporných hodnocení, ale díky obrovskému počtu objednávek jsou neustále jedničkou ve spolehlivosti … podivné.
    A Zbozi.cz – to je pouze REKLAMNÍ server – zboží se zobrazuje pouze obchodům PLATÍCÍM si reklamu. Takže vyhládavací služba o ničem … najdete tam pouze seznam placených reklam (nové obchodní podmínky od 1.7.2013), ale ne celkovou nabídku zboží na internetu. S tím souvisí i předávání informací o nákupu atd. atd. Pouze jeden velký podvod na zákazníky za účelem největších zisků. Bohužel to je standard v našem státě.

  12. pep napsal:

    Mam nekolik eshopu na ruzne sortimenty, ze zacatku jsem tvoril sam a co mohu potvrdit je, ze heureka je vice spolehlivejsi. Zbozi je o nicem. U heureky musete dostat overeno zakazniky ca 50 recenzi po dobu 3 mesice vzhledem k tomu ze hodnoti kazdy 6-10 clovek u novych obchodu, tak si myslim, ze kdo dosahne overeno zakazniky tak to o necem vypovida, recenze si clovek muze projet pokud chce. Naopak pokud by to umele nekdo vytvoril, napr. ze si vytvori 60 objednavek a napise si X recenzi na heurece, tak stejne pokud nebude dostavat dalsi a dalsi recenze, tak mu overeni vypadne. Myslim ze zneuzit se to da, ale u heureky daleko mene, protoze to nejde jen tak a kolik lidi ma cas na to se tim zdrzovat?

  13. Petr Kolinger napsal:

    Ještě lze doplnit, že pokud máte zboží s delší dodací lhůtou, např zakázkové, umožňuje Heureka odeslání dotazníku zákazníkovi desátý den po předpokládaném termínu dodání, nikoliv po odeslání objednávky.

    Ke spolehlivosti musím říct, že opravdu filtrují dobře, protože na eshopu neustále přidáváme funkce a testuje je několik lidí zkušebními objednávkami a dotazníky nám od Heureky nechodí.

    Někdy je docela peklo, když přijde záporná recenze a čekáte někdy měsíce než ji přikryjí ty pozitivní :-)

  14. Vladimír napsal:

    Máme e-shop http://www.bombastus.cz a žádosti o hodnocení nákupů z Heureka.cz a Zbozi.cz se našim zákazníkům běžně zobrazují. Každý porovnávač musí umožňovat sledovat konverze, tedy nákupy zákazníků, kteří z něj do e-shopu přišli. Jinak by nebylo možné kalkulovat náklady na reklamu. Pěkný den.

  15. Petr napsal:

    Admin: Vaše teorie o zneužitelnosti se zakládá na pravdě, ale v opačném postupu. Je to zneužitelné zejména od Heureky, kdy jim posíláte data (email zákazníka a co nakoupili). Ke konkrétnímu social marketingu pak má Heureka již pouze krůček = dáváte jim cenné data a ještě za to platíte – dobrý blbákov.
    Ještě nevím kde jste vzal statistiku, že nespokojených recenzí je 9x víc než spokojených. Z mých statistik na 200 objednávek, kdy jsme opravdu u 6 obj. za něco mohli my (pozdě odesláno, špatné zboží, storno ze strany obchodu, apod.) je výsledek: 6 špatných hodnocení, 2 dobré – ze 200 objednávek!!!! Sám si učiňte závěr, zda-li je hodnocení na Heurece dostatečně objektivní.
    Pro W: …ale to je i Heureka. Nenajdete zde kompletní nabídku v ČR, ale katalogované jsou pouze produkty obchodů, které platí. Stejný model jako u Zbozi.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Vítejte na mém blogu převážně o internetovém marketingu. Kromě článků, které jsem napsal pro Lupu se sem snažím dávat zajímavosti z internetového marketingu, se kterými se potýkám při své práci.
Blog nejen o internetovém marketingu
Kromě PPC, SEO, SEM a dalších disciplín se budu zmiňovat i o bannerových online reklamách, příp. dalších věcech, týkajících se webu a internetu.

W o r n l o o k | Viktor


RSS Zdroj RSS zdroj