Porovnání nástrojů pro doporučení klíčových slov u AdWords, Sklik a eTarget

Všechny tři české PPC systémy (AdWords, Sklik a eTarget) kromě adFoxu dokáží při sestavování PPC kampaně poradit klíčová slova, na která by se inzerentům mohlo vyplatit inzerovat. Ne vždy však radí nejlépe. Který nástroj pro návrh klíčových slov tedy použít a kterému se vyhnout při nastavování kvalitnní Pay per click kampaně?

Pozn.: Článek vyšel 6.3.2009 na Lupě.cz

Jako metodiku jsem zvolit testování dvěma způsoby. Jako první jsem zvolil jednoslovný výraz „DVD“, který je navíc shodný pro mnoho jazyků (nejen češtinu) a dá se očekávat, že k němu bude doporučeno mnoho kombinací. Zároveň tím testuji schopnost doporučit slova, která jsou relevantní pouze pro inzerenty v ČR. Druhý způsob testování jsem provedl na tříslovné frázi „navigace do auta“, která má ukázat schopnost nástroje poradit si s víceslovnými frázemi z „dlouhého ocasu“ (uživatel hledá méně časté slovní spojení o několika slovech), a tedy ukázat jak širokou databázi slov a slovních spojení nástroj využívá.

AdWords a nástroj pro doporučování klíčových slov

Při testování doporučených slovních spojení při zadání slova „DVD“ AdWords trochu zklamal – i přes nastavení vyhledávání klíčových slov pro Českou republiku a v českém jazyce Google našel 149 slovních spojení, ovšem mnoho z nich určitě není vhodných pro českou kampaň: slova jako „burn dvd“, „dvd box“, „dvd speed“, „dvd release“ apod. český uživatel bude zadávat jen málokdy. Přiznávám, že slovo „DVD“ jsem zvolil právě pro testování tohoto případu, ovšem nepředpokládal jsem, že si s ním Google neporadí.

Pro stejné regionální a jazykové nastavení na sousloví „navigace do auta“ byly výsledky přesnější: 11 doporučených rozšíření (pravo i levostranných – např. „gps navigace do auta“) a 63 podobných slovních spojení „ke zvážení“. Tady Google dokázal, že pro nástroj doporučení klíčových slov využívá nejširší databázi. Důvodem může být, že na Googlu přeci jen hledají pokročilejší internetoví uživatelé, kteří při vyhledávání používají víceslovné výrazy.

Doporučování KW u Skliku

Sklik našel na zadané slovo „DVD“ 125 položek, ale všechna slova byla relevantní, žádná angličtina jako u AdWords. Při porovnání slov s Google se jednalo většinou o jiná slova, což je důkaz, že Google zahrnuje do výsledků výrazy, které přirozeně nehledají jen česky mluvící uživatelé (v opačném případě by se vyskytovaly i na Skliku). Sklik tedy poskytne mnohem relevantnější návrhy na obecné slovo, které se píše stejně v několika jazycích.

Na slovo „navigace do auta“ naopak Sklik našel pouze jedno rozšíření: „gps navigace do auta“. V tomto případě Google našel slov více, např. „nejlevnější navigace do auta“ nebo „navigace do auta recenze“ a pro PPC kampaň využívající „dlouhého ocasu“ se tak hodí googlovský nástroj na vyhledávání klíčových slov více.

Jak je na tom eTarget?

Etarget představil nástroj na hledání klíčových slov nejpozději. Doporučuje slova z hledání na jeho spřátelených vyhledávačích (1.cz, Zoohoo apod.), kterým dodává reklamu. Těch je však velmi málo, svou návštěvností jsou takřka bezvýznamné – ani zdaleka se nepřibližují Googlu ani Seznamu.

Slabší zdroje doporučených slov jsou velmi viditelné – ke slovu „DVD“ byla doporučena pouze třicítka rozšíření, a to maximálně o dvou slovech (dochází tak k podivnému doporučování kombinací slov „mia dvd“ a „dvd mama“ místo očekávatelného „dvd mama mia“). Pro kvalitní PPC kampaň s použitím slov z „dlouhého ocasu“ a použití frázové nebo přesné shody tedy eTarget příliš použitelný není.

S doporučeními na tříslovný výraz si eTarget neporadil vůbec a doporučuje nerelevantní slovní kombinace „do navigace“ a „dopravní informace“.

AdFox

AdFox žádný systém pro doporučení klíčových slov nemá, což je snad i lepší varianta, než mást něčím podobným eTargetu.

Jak tedy nastavit PPC kampaň?

Jak vyplývá z výše zmíněných postřehů, při kvalitním nastavování PPC kampaně s co nejširším pokrytím klíčových slov si nevystačíte pouze s jedním nástrojem pro doporučování klíčových slov. Pokud používáte slova, která existují jen v českém jazyce, tak může postačit nástroj v AdWords, který čerpá z nejširší databáze hledaných slov a sousloví. Nástroj použijete i při plánování zahraniční kampaně.

Pokud však používáte slova, která se mohou vyskytovat ve více jazycích (a takových není málo – časté např. v oboru IT), značky nadnárodních výrobců (Sony, Ford) apod., konzultujte výběr slovních výrazů i s nástrojem Skliku. Etarget s výběrem nepomůže.

Profesně se zabývám internetovým marketingem a také mobilní reklamou. Žiju v Brně.

Označeno v Internetový marketing Označeno s: , , ,
2 comments on “Porovnání nástrojů pro doporučení klíčových slov u AdWords, Sklik a eTarget
  1. Martin napsal:

    Nástroj Skliku je slabé kvality. Připadá mi to jako když při kopírování AdWords někdo řekl „tohle musíme mít taky“ no a tak to mají. Ale použitelné to není.

    Se slovem DVD jste měl nečekané štěstí. Běžná slova vyhazují mnohem méně výsledků. Třeba „autorádio“. „nabíječka“, „bydlení“.

    Přitom je zajímavé, že z našeptávače se dá těch slovních spojení vymlátit mnohem víc, než nabídne tento nástroj! To je divné, ne?

  2. Budík napsal:

    Test mi přijde trošku povrchní, ale jinak se závěrem souhlasím.

    Pro Martina: V nástroji Skliku se totiž zobrazují jen více vyhledávané fráze. AdWords tímto neduhem netrpí, díky tomu poskytuje mnohem zajímavější výsledky.

1 Pings/Trackbacks pro "Porovnání nástrojů pro doporučení klíčových slov u AdWords, Sklik a eTarget"
  1. […] článek: Efektně.cz // Porovnání nástrojů pro doporučení klíčových slov u AdWords, Sklik a eTarget Další články s podobnou tématikou:Porovnání nástrojů pro doporučení klíčových slov u […]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Vítejte na mém blogu převážně o internetovém marketingu. Kromě článků, které jsem napsal pro Lupu se sem snažím dávat zajímavosti z internetového marketingu, se kterými se potýkám při své práci.
Blog nejen o internetovém marketingu
Kromě PPC, SEO, SEM a dalších disciplín se budu zmiňovat i o bannerových online reklamách, příp. dalších věcech, týkajících se webu a internetu.

W o r n l o o k | Viktor


RSS Zdroj RSS zdroj