Obchodníci s internetovou reklamou jsou baviči

Občas mně pobaví obchodní zástupci, kteří mě kontaktují s možností inzerce na jejich serverech. Dnes jsem měl tu čest, že mě kontaktoval obchodník ze Zlatých stránek, pan Martin Přívora. Při jednání o umístění inzerce na jejich zlatý server mě pan Přívora uzemnil větou: „Přikládám ještě výsledky návštěvnosti za duben, stále vzrůstající tendence! Počty návštěvnosti jsou srovnatelné s návštěvností Firmy.cz„. Na moji odpověď, že se pravděpodobně přehlédl, protože Firmy.cz mají zhruba 5x vyšší návštěvnost (podle Netmonitoru cca 2,5 mil. RU oproti 0,5 mil. ve Zlatých stránkách), odpověděl: „Děkuji za odpověď. Přiznávám, že jistý rozdíl tam je:o) Beru na vědomí, že nemáte zájem o naše služby na internetu.

A to snad radši ani nezmiňovat jeho předešlou reakci – když jsme přes emaily jednali o možnostech inzerce na internetových zlatých stránkách a ptal jsem se, jestli by na místo nabízené inzerce na klíčové slovo bylo radši možné umístit firemní zápis do nějaké cílené sekce, tak se mi dostalo odpovědi: „Děkuji za odpověď, nabízená forma prezentace je právě velice podobná – uvedení přímo napasované na zvolené „klíčové slovo“ – tedy fulltext, tedy „sekci“.“ Člověk neví, jestli se obchodník zaučuje nebo si z něj dělá legraci. Vzhledem k tomu, že pan Přívora má v patičce emailu titul „Key Account Manager“, tak pravděpodobně to druhé. A to jsem bohužel v pondělí dopoledne nerozčesal, takže z domluvy nic nebylo.

Je škoda, že si servery nedokáží ohlídat tyto obchodníky a alespoň firmám, u kterých je velký potenciál, že by mohly inzerovat nedají k dispozici někoho, kdo dokáže opravdu poradit. Přitom návštěvnost Zlatých stránek není až tak špatná – půl milionu reálných uživatelů měsíčně je srovnatelná s vyhledáváním na Atlasu…

(Pozn.: Internetové Zlaté stránky jsou velmi propojené s tištěnými, takže není možné do sekcí inzerovat jen na internetu – je třeba si koupit zápis v tištěných Zlatých stránkách. Což ale dokáže být částka, u které končí všechna legrace).

Jak je to na jiných serverech?

Největší tragédi bývají z Internet Tradingu, kteří se snaží vnutit mi jejich systém TakeIt. Kdyby věděli, že jsem kdysi pro Lupu napsal glosu, kterou by si pánové z Internet Tradingu za rámeček nedali, ušetřili by si zbytečné zklamání.

Nepříjemní jsou také pánové a dámy z Hyperinzerce, kteří vždy přijdou s jedinečnou nabídkou náhle uvolněné pozice na stránkách, které vůbec nesouvisí s oborem, ve kterém se pohybuje naše firma. Na hyperinzerci bohužel nemají nějaký vnitřní informační systém, který by zabezpečil, aby nás každý měsíc nekontaktoval pokaždé jiný obchodník, kterému vždy vysvětluji, že nemám o kontakt z jejich strany zájem, protože žádný z jejich webů nemá cílovou skupinu návštěvníků, kterou hledáme.

Samostatnou kapitolou jsou obchodníci z firem zprostředkovávajících PPC reklamu – kdyby to nebylo tak často, tak bych se nad ujištěním typu „Garantujeme Vám, že budete na Googlu na prvním místě“ vždy pousmál. Občas je zkouším trošku vycukat tím, že si nechám vysvětlit jak to dokážou, za průběžného kladení nepříjemných otázek, ale ani to mě už nebaví. Nejčastěji to zkouší z Ataxa – pokaždé někdo jiný, vnitřní infosystém by neškodil – na druhou stranu ale zase nejsou nepříjemní a jakmile zjistí, že už jsem o PPC reklamě někdy slyšel, začínají se loučit. (Pozn.: Článek se shrnutím PPC reklamy v ČR jsem napsal pro Lupu nedávno).

Jsou i světlé výjimky

Ještě štěstí, že na klíčových serverech, jako je Seznam, Centrum, Ringier apod. jsem natrefil na velmi schopné zástupce, se kterými je radost pracovat a jsou schopni sami navrhovat zajímavé produkty a poradit, které pozice jsou nejúspěšnější. To je to, co potřebuje inzerent vědět.

O nás

Profesně se zabývám internetovým marketingem a také mobilní reklamou. Žiju v Brně.

14 Comments on “Obchodníci s internetovou reklamou jsou baviči

  1. To je zajímavé, mám se Seznamem opačnou zkušenost. Přibližně před dvěma týdny mi volal jeden z jejich obchodníků a vnucoval mi už na první pohled nesmyslnou, špatně cílenou a drahou reklamu. Chvíli jsme si povídali, zajímaly mě jeho znalosti – pak se velmi rychle rozloučil 🙂 A o pět dní později volal jiný člověk z téže firmy (a to prý tam mají CRM systém).

  2. Dovolil bych si jen poopravit informaci o Hyperinzerci. Informační systém mají. A jaký! Funguje na tom principu, že pokud vás do měsíce nezobchoduje jeden obchodník, jste předhozeni dalšímu, který vás už zaručeně zobchoduje. A když ne, tak nastupuje další a další… Bohužel obchodníků mají dost na to, aby jste dostávali jedinečnou nabídku měsíčně po dobu minimálně pěti let.

  3. Tak presne takhle neodbitni byli u nas zase pro zmenu z Atlasu 😀 Taky me ta slecna moc bavila tak jsem si sni chvilku povidal ale ve finale jsem jejich nabidku odmitl. 🙂 Kdysi jsem na toto tema taky psal clanek u sebe na zapisniku.

  4. Obchoďáci mají pevný plat plus nějaké benefity a k tomu ještě provize z uzavřených kšeftíků. Takže se není čemu divit, že melou nesmysly. Třeba narazí na někoho neznalého v oboru kdo jim na to kývne pod tíhou jejich super nabídky. Peníze. Peníze. A zase peníze. Jednoduché.

  5. Kolikrát když ty jejich nabídky poslouchám lituju lidi co do internetu vůbec nevidí a skočí jim na špek …

  6. Ad Shaman:
    Taky jsem měl tu čest setkat se s několika marketingovými poradci Seznamu, kteří mleli páté přes deváté. Každopádně poté, co Seznam začal tyto poradce zaměstnávat místo externí spolupráce, tak se tam nemění studentíci tak rychle a může si je proškolit a vychovávat. Jednoznačně rozumný krok.
    Já pracuji ve větší firmě, takže máme nadstandardní péči – o bannerech bych se s marketingovými poradci moc nepobavil.

    Ad Martin Kopta:
    Skvělý postřeh, tak to dopadá, když člověk článek dokončí jindy než ho začne psát:-)

    Ad Petr Hajda:
    Dobré vědět, připravím si odbývací frázi.

    Ad Catch:
    Myslím, že na Atlasu poradci také pracovali jako živnostníci a hodně se střídali než se stihli pořádně proškolit, nevím, jak to budou mít teď s Centrem.

    Ad Libor Fikr:
    Teď už ano, dříve byl poradce placen jen z procent z uzavřeného obchodu. Na Seznamu to tuším bylo 20% z nového obchodu, 10% z prodlouženého obchodu. Teď už mají i nějakou minimální pevnou mzdu.

    Richi:
    Taky si říkám. Jen koukám, jak „dobrý“ obchodník dokáže prodat reklamu třeba i na Atlasu:-)

  7. Nechci být příliš konkrétní, ale mohu velmi mlhavě naznačit, že existuje ještě jeden typ zajímavých firem. V nich by měl být obchodní zástupce zároveň specialistou. Jeho úkolem je v této roli získávat nové zakázky a zároveň se starat o stávající zákazníky. Obchodníci se v těchto firmách učí za pochodu. O kvalitě mám vážné pochyby; bude to záležet na šikovnosti obchodníka/specialisty.

    Jiná nejmenovaná firma mi volala a nabízela reklamu na Google. Pokud si dobře vzpomínám, tvrdili hned několik nepřesností, které jsem vyvrátil během rozhovoru. Prý mají k dispozici trochu jiné nástroje z důvodu exkluzivní spolupráce s Googlem atd. (tak nějak v podobném duchu).

    Výborný zážitek z dneška mám v případě Etargetu. Pár minut po založení účtu telefon a dotaz, zda potřebuji nějak pomoci. Obchodníka jsem poprosil, aby mi pro klienta povolil možnost nabít účet nižší částkou. Také jsem ho požádal o aktivaci účtu pro agentury bez smluvně zaručeného obratu 50 000 Kč. Byl velmi ochotný a vstřícný. Slíbil, že to zajistí a ozve se mi. Byla tam vidět upřímná snaha pomoci, nikoliv ze zákazníka vytahat peníze.

    (Nepracuji pro Etarget, není to můj zákazník).

  8. …Občas je zkouším trošku vycukat tím, že si nechám vysvětlit jak to dokážou, za průběžného kladení nepříjemných otázek, ale ani to mě už nebaví…
    V těch posledních 4 slovech vidím svůj problém.

  9. Preferoval bych tu tmavější písmo prosím. Špatně se to čte.

  10. Radime: Nemyslim si, ze povolovanie korporatnych pravidiel ktore si spominal pri etargete je stastnym tahom. Naopak, je zlym nie len pre nich ale aj pre ich klienta. Klient si nemoze byt potom nijak isty ze on neplati omnoho viac ako niekto kto si to s nimi dohodne. Mali by byt pevne stanovene pravidla.

  11. S nabídkami na neuvěritelně výhodnou reklamu a první pozice na vyhledávačích mám hodně špatné zkušenosti.

    Prakticky každý týden jich několik vyřizuji. A dovolím si říct, že minimálně polovina z nich jsou vyloženě podfuk na (potencionálního) klienta. V lepším případě nepřesné či mírně zkreslené informace, v horším vyloženě lži.

    Nejhorší na tom je, že spousta lidí na to asi opravdu skočí.

  12. to jirka wetter, doplnil bych: Nejhorší na tom je, že spousta lidí na to opravdu skočí, vsugerují si snadnou realizovatelnost jen na základě jejich zaplacení, a pak přijdou za náma zeptají se, jestli je na první místo na to a to (obvykle tak konkurenční pojem jako elektro apod.) dostaneme taky, protože tamti to dělají… A pak jim to zkuste vysvětlovat…

  13. Poskytnu vám také pohled z druhé strany barikády. Reklamní agentury a prodejci portálů na obchodníky vytvářejí tlak, který je vede ke kvantitativnímu prodeji – kontaktovat velký počet společností, nevědět nic, nějak to zkusit a ona nějaká spadne. Nechce se jim totiž investovat do lidí, bojí se, že když v zaměstnanec získá odbornost, půjde vlastní cestou, případně si najde místo, kde bude jeho znalost lépe zúročena. Proto se setkáváte s „hloupými“ obchodníky. Společnost jim sugeruje, že znalosti nejsou potřeba, vytváří na ně výkonnostní tlaky a mění je na opičky:-) Kdo má vlastní hlavu, cestu si najde.