Asi každý by řekl, že našeptávač ve vyhledávači je proto, aby usnadnil hledání uživatelům. Nezanedbatelnou funkci má však i pro samotný vyhledávač. Při fungování našeptávače totiž uživatelé inklinují k tomu, aby používali méně dotazů, než by používali bez našeptávače (svědčí o tom porovnání, kdy Seznamu 3.3.2007 kvůli technickým potížím vypověděl našeptávač službu ).
Proč je tedy našeptávač prospěšný i pro vyhledávač? Každý vyhledávač nejčastější vyhledávaná slova a fráze kešuje, aby ušetřil výkonu serverů. Pokud tedy našeptávač nefunguje, uživatelé zadávají cca o 10% více slov a frází. Pokud má Seznam standardně v cache 60% vyhledávaných dotazů, v době kdy našeptávač nefunguje je použita cache jen u 55% vyhledávaných klíčových slov. A to je u Seznamu, který průměrně vyhledává 3,2 milionů dotazů denně (3,5 mil. bez našeptávače) na vytíženosti serverů určitě poznat.
Asi bych doplnil nadpis o „… nebo pro toho, kdo chce zoptimalizovat web podle skutečného zájmu lidí“