Jak moc se dá spoléhat na doporučení výrobků na internetu?

Podle výzkumu agentury Nielsen věříme při nakupování nejčastěji doporučením svých známých a rodiny (v 92% případů) a hned na druhém místě názorům zákazníků, publikovaných online (v 70% případů). První možnost ponechme bez komentáře a zamysleme se nad tím, jestli se dá věřit hodnocením na webu.

Hodnocení výrobku v eshopu

Nejčastější a nejjednodušší případ hodnocení je přímo na kartě výrobku v eshopu. Pokud zákazník objedná zboží třeba na Mall.cz, tak mu po cca týdnu přijde email s žádostí o hodnocení výrobku. Je ale možné spoléhat na recenzi napsanou po týdnu užívání? Částečně určitě ano, dokážu ohodnotit design, zpracování, první dojem. U kuchyňského robota ale třeba ještě nebudu mít zkušenost s odšťavňováním a mixováním ledu, které třeba nemusí fungovat ideálně a přesto mu dám 5 hvězdiček.

Co když si budu chtít koupit tenisovou raketu? Tady může být hodnocení ještě více iracionální – jak poznat, jestli je koupená raketa dobrá, když ji nedokážu porovnat? V eshopu s tenisovými raketami tak pravděpodobně bude hodnocení všech raket pozitivní. Jak mně to pomůže při výběru?

 

Hodnocení výrobku v diskuzních fórech

Potýkali jsme se s případem, kdy zákazníci vybírali výrobek, který většinou kupují přes montážní firmu, která jim ho rovnou namontuje. Při výběru se tedy zákazník často radí s tímto montážníkem, kterého bere jako vysoce fundovanou osobu, která má s těmito výrobky mnohaletou zkušenost a kdo by tedy měl dokázat poradit lépe? V oboru však samozřejmě působí rovněž konkurence, která dokázala montážníka motivovat k prodeji svých výrobků, způsobem typu „prodej 10 výrobků, dostaneš iPhone zdarma„. Přestože konkurenční výrobek prokazatelně nebyl tak kvalitní, s touto pobídkou byli montážníci motivovaní nabízet zákazníkům právě ten. U internetových dotazů „kterou značku vybrat“ jsme poté na diskuzních fórech zaznamenali zvýšené množství odpovědí typu „ptala jsem se v tamté montážní firmě, která výrobek montuje už 20 let a tam mně jednoznačně doporučili tento výrobek“.

Kdybyste výrobek hledali, ovlivnilo by vás takové doporučení? Mně určitě. A přesto nebylo správné.

 

Spoléhat na hodnocení či doporučení na internetu?

Na internetu bude přibývat umělých, zaplacených nebo nespolehlivých recenzí, které budou stále méně rozlišitelné od těch upřímných. A člověku nakonec zůstane spoléhat se na doporučení už jen od těch známých nebo rodiny. Stejně tak to dopadlo doporučením v televizi, rádiu či tisku, kterým dle výše zmíněného výzkumu taky důvěřuje jen málokdo.

 

Aktualizace:

Na problematiku se dá dívat také z pohledu psychologie: i když si koupíte výrobek, který má nějakou chybu, neřeknete, že je na houby, protože jste za něho dali spoustu peněz a před ostatními byste vypadali jako trubky. Tomuto nevědomému procesu se říká sebeospravedlňování. Proto není vhodné ptát se ani svých přátel, kteří už daný výrobek mají, ale spíše lidí, kteří ještě stále zvažují pro a proti před samotnou koupí.

To je i důvod, proč je většina hodnocení na serverech typu Zboží či Heureka pozitivních.

 

Profesně se zabývám internetovým marketingem a také mobilní reklamou. Žiju v Brně.

Označeno v Internetový marketing Označeno s:
2 comments on “Jak moc se dá spoléhat na doporučení výrobků na internetu?
  1. Josef napsal:

    Recenze na internetu určitě nejsou spolehlivým zdrojem. Ale když je porovnám s doporučením přátel, tak ani to někdy není objektivní. Když vidím na nějakém známém zdroji více recenzí od více lidí, lépe si udělám obrázek.

  2. Petr napsal:

    Myslím si, že se spoléhat dá. Nesmíte moc sledovat pochybné servery s tzv pr články nevalné hodnoty. Diskuzní fora brát trochu s nadhledem, protože i tady se pohybují oni montážníci a obchodníci a háží špínu jeden na druhého. Osobně bych doporučoval sledovat spíš osobní blogy lidí, kteří třeba staví dům a píší co od koho koupili. Nebo všeobecně sledovat větší osobní blogy. A pak samozřejmě hodnocení jak píše na mall.cz, heureka apod.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Vítejte na mém blogu převážně o internetovém marketingu. Kromě článků, které jsem napsal pro Lupu se sem snažím dávat zajímavosti z internetového marketingu, se kterými se potýkám při své práci.
Blog nejen o internetovém marketingu
Kromě PPC, SEO, SEM a dalších disciplín se budu zmiňovat i o bannerových online reklamách, příp. dalších věcech, týkajících se webu a internetu.

W o r n l o o k | Viktor


RSS Zdroj RSS zdroj