Jak moc pravdivá je infografika Shoptetu o stavu eshopů v ČR? (aktualizováno)

V posledních dnech všechna důležitá IT média „učůrávají“ z infografiky Shoptetu o stavu e-commerce v ČR a prezentují ji jako dogma. Vzhledem k tomu, že už pár let sleduji dění kolem eshopů v ČR, překvapily mně některé novinky, které z výzkumu vyplývají. Začal jsem se tedy pídit po tom, do jaké míry lze brát infografiku za obecně uznatelnou pro fungování eshopů v ČR.

Infografika Shoptetu

Infografika Shoptetu, klikněte pro zvětšení

 

Infografiku zveřejnili např. na iHNed, JustIT, Lupě, Těchinternetech apod., aniž by se kdekoli zabývali zdrojovými daty. Zeptal jsem se tedy pana Miroslava Uďana, obchodního ředitele Shoptetu, odkud data pochází. Ochotně mně poskytl tato vysvětlení:

 

„Zdroje ze kterych jsme vychazeli byly nekolikery:

- interni informace, kdy jsme vychazeli ze vzorku vice nez 1000 eshopu (kategorie eshopu, prumerne objednavky, nejcastejsi nakupujici atd.)

- informace od APEK (celorocni obrat)

- informace z medii ci vyrocnich zprav (obraty nejvetsich eshopu)

- informace z databazi jako jsou napr. Firmy.cz a nasledne porovnani s nasimi vlastnimi daty, ci informaci od pratel od „konkurence“ (pocet e-shopu)

- informace od PayU (pomer platebnich metod)

- informace od srovname.cz (pomery vyhledavacu zbozi)

- nami provedeny pruzkum na vzorku 130 lidi co maji zkusenosti s internetem (Proc lide nakupuji/nenakupuji na internetu, o co je nejvetsi zajem)“

 

Některé údaje jsou neoddiskutovatelné, např. obraty velkých eshopů. Co je však podle mně nepravdivé, nebo minimálně nepřesné?

 

Počty eshopů

Infografika uvádí 21 tis. eshopů, jen v kategorii „E-shopy“ na Firmy.cz je však zaregistrováno přes 32 tis. eshopů. Ve skutečnosti jich bude ještě mnohem více.

 

Nejčastější sortiment eshopů

Na nejvyšší příčce je prodej oblečení. Když se však podíváme na největší pětku eshopů, tedy Alza, Mall, Kasa, CZC a Vivantis, kolik asi tak prodají oblečení? Navíc když víme, že prodej oblečení na internetu není zrovna bez potíží (nemožnost vyzkoušení před koupí, zkreslení barev na monitoru…)? Z formulace někdo může nabýt dojmu, že nejprodávanější zboží na českém internetu je oblečení. A to není. Na druhém místě Dům a zahrada??

 

O co je největší zájem

Na první příčce oblečení (viz výše), na druhém elektronika, na třetím místě knihy. Podle čeho se to určuje? Podle kusů? Podle obratu? Podle obratu to bude elektronika, podle kusů to podle mého oblečení ani knihy také nebudou. Kolik lidí dnes čte? Kolik jich kupuje knihy bez prolistování a je ochotných platit vysoké poštovné vzhledem k ceně knihy? Hodně, ale ne dost.

 

Nejčastější druhy plateb

Tady mohou být také rozdíly, způsobené zdrojem dat – PayU (poskytovatel jednodušších plateb v eshopu převodem z účtu, na kterém spolupracuje několik bank). Např. Mall tvrdí, že jeho zákazníci využívají osobní odběry ve 40% případů, zbytek dobírku (data za rok 2010). To je rozdíl oproti 17%, na druhou stranu většina eshopů nemá tolik odběrných míst. Zajímavé by také bylo vidět kolik lidí platí kartou při osobním odběru.

 

Rozdělení porovnávačů zboží

V infografice vyhrává zboží.cz před heurékou (44% vs. 40%). Heuréka má ale dlohodobě vyšší návštěvnost podle Netmonitoru. Např. v prosinci 2011 byl rozdíl v návštěvnosti 400 tis. RU – reálných uživatelů (první sloupec jsou odhadovaní RU, druhý skuteční RU):

Návštěvnost Zboží.cz a Heureka.cz podle Netmonitoru (prosinec 2011)

Návštěvnost Zboží.cz a Heureka.cz podle Netmonitoru (prosinec 2011)

Proč lidé nakupují na internetu

Důvod „Nižší ceny“ je až na 4. pozici? Na první pozici je pro 73% nakupujících úspora času. Jako podklad pro tato čísla Shoptet uvádí zdroj „nami provedeny pruzkum na vzorku 130 lidi co maji zkusenosti s internetem“. Co na to říkají čtenáři iHNed v anketě, která je součástí článku o této infografice? (zdroj ankety) Není 73% a 12% přece jen velký rozdíl?

Důvod nákupu na internetu podle čtenářů iHNed

Důvod nákupu na internetu podle čtenářů iHNed

Proč se lidé bojí na internetu nakupovat?

81 % se bojí zneužití platební karty. Ale proč, když s ní skoro nikdo neplatí?

67% lidí vadí, že si zboží nemohou vyzkoušet a osahat. Jak nám to koresponduje s tím oblečením a knihami výše? O oblečení je tedy nejvyšší zájem v eshopech, přestože nemožnost vyzkoušení je druhý největší důvod pro nenakupování v eshopech?

 

Mým zájmem není zbytečně prudit, jen bych se rád pozastavil nad některými údaji, které nemusí být zcela přesné. Někdo z nich potom může vycházet při plánování svého podnikání.

Každopádně blahopřeji Shoptetu k ukázkovému PR.

 

Aktualizace

Poprosil jsem pana Vetyšku z APEK (Asociace pro elektronickou komerci), aby se s námi podělil o své informace o fungování eshopů v ČR a jeho pohled nám podstatně pomáhá dotvořit mozaiku informací:

 

1. Pocet eshopu – vzhledem k tomu, ze jsme se v Cechach zatim nedopracovali ani k definici eshopu je toto obtizne hodnotitelne. V APEK vychazime z udaje 23 000 (vychazi z udaju od vicero portalu). Zaroven ovsem tvrdim, ze aktivnich je max 12 000 (zde vychazim pouze z nasi zkusenosti)

 

2. Nejcastejsi sortiment eshopu – uplne zavadejici nazev. Neni jasne, jestli se jedna o percentualni podil specializovanych eshopu (zde je mozne, ze pidishopiku s oblecenim, ktere nenabizeji nic jineho je opravdu nejvice). Vememe-li to ovsem na pocet prodavanych kusu, jedna se samozrejme o nesmysl. Kazdopadne zalezi, jak otazku naformulujete, my mame presne odpovedi na ruzne formulovane dotazy. Tedy z pohledu obratu vede elektronika, z pohledu „poctoveho zajmu zakazniku“ vypocetni technika. Obleceni je na vysokem miste v „nakupu za poslednich 12 mesicu“, ztraci na druhem miste jen 2 % za vypocetni technikou Jinak 5 eshopu zobrazenych v infografice neni 5 nejvetsich eshopu a ani udaje o jejich obratech nejsou pravdive

 

3. O co je nejvetsi zajem – zodpovedel jsem vlastne ve dvojce, jen zduraznim – o vypocetni techniku, ale kupodivu obleceni je tesne na druhem miste. Z vypocetni techniyk vyjmuty mobily, ktere jsou samostatne na tretim miste. Jinak by to samozrejme dohromady tato kategorie vse prevalcovala. Znovu opakuji, ze my otazku koncipujeme „co si zakaznik koupil za poslednich 12 mesicu“. Obratove vse prevalcuje elektronika, domaci spotrebice a bila technika.

 

4. Dobirka 41 %, Bankovni prevod 25 %, Platebni karta 14 %, Platba pri odberu 14 % – zduraznuji, ze statistiku zkresluje prodej sluzeb. Je jasne, ze vyssi cislo shoptetu je dano tim, jake eshopy provozuji. Asi by bylo korektnejsi zduraznit, ze se jedna o mensi shopy atd.. ovsem jejich udaj je jsite pravdivy v jejich vzorku, nikoliv celotrhove.

 

5. Dle mych informaci (presna cisla ovsem nemam) je podil Zbozi.cz oproti Heurece jeste vetsi, nez je znazorneno v infografice. (mereno poctem kliku do eshopu). Nevim, co znamena udaj „podil porovnavacu“, ale musiem rozlisovat pristupy do shopu a navstevnost porovnavace.

 

6. Tedy – pro 63 % zakazniku je cena nejzasadnejsi faktor vyberu eshopu. Polozime-li otazku, zda je cena nejdulezitejsim faktorem pri vyberu zbozi ziskame cislo 47 % (Urcite ano) a 48 % (Spise ano). Jinymi slovy, nakupuje se na internetu kvuli uspore casu a pohodli (ano, ovsem pro 63 % zakazniku je cena dulezitejsi), a navic z 95 % pripadu se zakaznik rozhoduje pri koupi zbozi podle ceny.

 

7. Bariery .- u tech, kteri nenakupuji (moc jich uz neni ;)) je z 66 % barierou to, ze si chteji produkt prohlednout. 27 % se obava zenuziti udaju (tedy mozna i platebni karty, ale v nasem vyzkumu jde o osobni udaje jako celek).

 

Rozhodne nebudu zpochybnovat cisla zverejnena v inforgrafice (snad krome obratu obchodu). Ovsem je potreba je nasledne v clancich spravne interpretovat

 

Děkuji panu Vetyškovi za důležité informace.

 

Profesně se zabývám internetovým marketingem a také mobilní reklamou. Žiju v Brně.

Označeno v Internetový marketing Označeno s: ,
4 comments on “Jak moc pravdivá je infografika Shoptetu o stavu eshopů v ČR? (aktualizováno)
  1. Miroslav Uďan napsal:

    Dobry den,

    dovolim si jeste mensi reakci :)

    add pocet eshopu – tohle je +/- cislo, se kterym operuje vicero firem z naseho oboru, velkych firem. Jiste chapete, vzhledem k tomu ze mame vice nez 1000 e-shopu, ze je pro nas dulezite znat trh na kterem operujeme. Domnivame se ze se neda brat cislo z firmy.cz jako aktualni – podle nas spousta eshopu neni aktivnich.

    add sortiment eshopu – tady vychazime ciste z toho jake mame klienty my. Nic vic, nic min, kazdopadne domnivam se ze jako statisticky vzorek je >1000 eshopu dostacujici. Verte ze i nas nektera uspesnost sortimentu udivuje.

    add podil plateb – PayU vychazi z nekolika stovek eshopu. Porovnavat to jen podle Mallu je si myslim ne zcela dostacujici.

    add zajem o zbozi – k tomu taky nemam co dodat, data vychazi z naseho pruzkumu

    add rozdeleni porovnavacu – vychazeli jsme z aktualnich cisel, ktere ma k dispozici srovname.cz. Ti eviduji lehce vyssi navstevnost u Zbozi.cz

    add proc lide nakupuji/nenakupuji na internetu – zase nemam moc co dodat, data vychazi z naseho pruzkumu. Nedelam si iluze, kdybychom ho udelali znovu a jinde, byla by cisla urcite jina. Smyslem ale nebylo dat 100% presne vysledky, nejsme Statisticky urad a to asi nikdo nezaruci, smyslem bylo upozornit majitele eshopu na co by si meli dat pozor aby zvysili konverze a uspesnost eshopu.

    Jeste jednou opakuji, nejsme CSU (ti nam dokonce rekli ze v CR je cca 3,5k eshopu :)), smyslem bylo podat ucelenejsi prestavu o ecommerce v CR, data ze kterych vychazime i my interne a data ktera se mozna muzou nekomu hodit.

    Kazdopadne diky a preji hodne uspechu :)

  2. Viktor - admin napsal:

    Dobrý den Miroslave,

    děkuji za doplnění. Vím, že se zdroje hledají těžko, ale některá data byla prostě příliš rozdílná od těch, se kterými se setkávám.

  3. František Dobrota napsal:

    Data velkých shopů nejsou neoddiskutovatelná. Naopak, Kasa je tradičně nafouknutá, 2.5 mld. nedělá ani zdaleka. Ale když se na výzkumu podílí Srovname a vyrobí ho Shoptet, tak se asi nemůžeme divit, že se to „trošku“ přiohne?

  4. KOdas napsal:

    Jsou tu poskytovatele s daleko vetsim poctem klientu nez ma shoptet, rad bych videl jejich statistiky… alespon pro srovnani. Provadet pruzkum na 1 tisovce shopu a pak to vydavat za STAV E-COMMERCE V CR je na povazenou … ale jinak povedene PR

1 Pings/Trackbacks pro "Jak moc pravdivá je infografika Shoptetu o stavu eshopů v ČR? (aktualizováno)"
  1. […] Jak moc pravdivá je infografika Shoptetu? – Určitě ji viděl každý. Ovšem nic se nesmí brát tak jak to je, takže je vhodné si přečíst nějaké doplňující informace. […]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Vítejte na mém blogu převážně o internetovém marketingu. Kromě článků, které jsem napsal pro Lupu se sem snažím dávat zajímavosti z internetového marketingu, se kterými se potýkám při své práci.
Blog nejen o internetovém marketingu
Kromě PPC, SEO, SEM a dalších disciplín se budu zmiňovat i o bannerových online reklamách, příp. dalších věcech, týkajících se webu a internetu.

W o r n l o o k | Viktor


RSS Zdroj RSS zdroj