Email marketing – poznámky z přednášky

Poznámky z přednášky Jak chytře na emailing od Jakuba Choura z agentury H1.cz, která se uskutečnila 5.3.2014 v JIC

Základy emailového marketingu

Při emailingu 2 % adresátů email nedostanou (email neexistuje, mají plnou schránku apod.)
80 % z adresátů email vůbec neotevře

  • Nejdůležitější je předmět mailu. Pokud použiji předmět typu „newsletter květen“, tak otevíranost klesne na 10 %.
  • Při tvorbě předmětu je vhodné být bulvární a příp. tajemný – např. „9 z 10ti lidí to dělá špatně. Co Vy?“ – inspirovat se u nadpisů na blesk.cz
  • Vyplatí se používat čísla, např. slevy. Ty raději komunikovat procentuálně (30 %), než nominálně (500 Kč)
  • V předmětu popsat, co člověk získá jeho otevřením
  • Někdy může vyniknout kratší předmět mezi ostatními dlouhými
  • Nalákat může také použití lokace typu „slevy v Brně na České“

 

Text emailu

  • Je fajn personalizovat – použít oslovení „Pane Nováku,…“ – každý rád slyší své jméno
  • To nejdůležitější má být na začátku (princip tiskové zprávy). Textem šetřit, pro více informací odkazovat na web.
  • Call-to-action – je vhodné používat tlačítka s výzvou k akci – inspirovat se u landing pages u PPC/SEO „klikněte, zjistěte, stáhněte si, prohlédněte si…“
  • Použití tlačítka pro call-to-action je výrazně úspěšnější než použití odkazu – lidé jsou zvyklí klikat na tlačítka. Někdo ale argumentoval, že když měl jako adresáty ajťáky, tak byla proklikovost odkazů výrazně vyšší (9:1)
  • Obrázky sdělují více než text
  • Inspirace: úspěšné kampaně jsou zmíněny na inspiration.mailchimp.com
  • Pokud je delší email, tak by měl být text rozdělen obrázky
  • Obrázky používat raději stahované ze serveru, než vložené přímo v těle emailu. Druhá varianta je častá technika spammerů, kteří do obrázků vkládají text, který by neprošel přes antispamové filtry kontrolující text. Proto jsou tyto emaily brané jako podezřelé pro antispamové filtry.
  • Je lepší používat krátké texty, odstavce, odrážky, nadpisy
  • Zvýrazňovat důležitý text
  • V přílohách neposílat velké soubory – na mobilu trvá jejich stažení dlouho. Raději na ně odkazovat na web.

 

Obsah komunikace

  • Je vhodné personalizovat – neposílat všechno všem, ale jen to, o co se adresát zajímá
  • Z emailu je důležité odkazovat přímo na landing page s akcí, o které v emailu mluvím
  • Benefit buttons: místo tlačítek typu „zjistěte více“ použít označení, které v adresátovi vyvolá potřebu – např. „zahřejte se“ při prodeji spacáku
  • Paradox přílišného výběru (paradox of choice) – když dám v emailu na výběr z velkého množství variant, tak si zákazník pravděpodobně nevybere žádnou. Pokud dám naopak na výběr jen z 5ti variant místo 30ti, tak si s větší pravděpodobností vybere a navíc bude s výběrem spokojenější
  • Je vhodné v emailu používat testimonialy – zkušenosti jiných zákazníků se zbožím nebo službou s reálnou fotografií tváře. Inspirace např. hodnocení na Heurece
  • Komunikovat omezenost nabídky – buďto množstevní „posledních X kusů!“, nebo časová „pouze dnes – zítra nebude“
  • Optimalizace pro mobily: 10-30 % návštěvnosti webových stránek je přes mobily, emaily jsou prohlížené z mobilu ještě častěji
  • Infomarketing: někdy je účinnější místo ryze prodejních emailů poslat emaily informační – např. eshop se sportovním zbožím posílá sérii článků s návodem jak začít běhat a až po týdnu pošle taky nabídku zboží, které se na běhání hodí. Součástí emailu mohou být také zmínky o nových příspěvcích na blogu s odkazy na web
  • První infomail může mít otevíranost 30-40 %, postupně bude klesat
  • Otevíranost newsletterů Mallu je asi 10 % a posílají emaily každý den. Dříve posílali 3-4 emaily týdně a otevíranost byla vyšší, ale přesto mají vypočtené, že se každodenní posílání vyplatí.
  • Neposílat emaily z „noreply“, ale z emailu konkrétního člověka, nebo alespoň z „infa“ – evokuje to, že o zákazníka máme zájem. Navíc na tyto newlettery stejně nikdo neodpovídá – max. třeba 5 lidí z 50tis. adresátů (chce se odhlásit apod.)
  • V B2B může být úspěšnější odeslat newsletter z emailu obchodního zástupce, než z obecného emailu

 

Statistiky / měření / Google Analytics pro emailing

 

  • Úspěšnost se dá zjistit klasicky pomocí tagování odkazů přes UTM parametry
  • Některé eshopy zjišťují, kteří zákazníci proklikli odkaz z emailu abnormálně často a mohou je kontaktovat
  • Měření otevíranosti pomocí jednopixelového obrázku na konci emailu před značku body, ale MailChimp má pořešené automaticky
  • Pokud si někdo nenechá zobrazit obrázky, tak je ve statistikách zařazen jako neotevřený email
  • Emaily odesílané přes MailChimp nebo Mandrill se v Googlu automaticky zobrazují v záložce Promotions. Pokud jednou náš email adresát přetáhne do hlavní složky, tak už nadále chodí do hlavní složky, kde je vyšší čtenost – vyplatí se proto užvatele k tomuto navést obrázkem v emailu.
  • MailChimp umožňuje propojit s Google Analytics a dalšími statistickými nástroji. Přes API lze napojit na CRM systém a segmentovat tak zákazníky (např. obeslat ty, kteří už půl roku nenakoupili se slevovou poukázkou)
  • Když emailová adresa opakovaně posílá „hard bounce“ – tedy už neexistuje, je vhodné email vyřadit z databáze, aby emailové služby nebraly tento emailing jako spam. „soft bounce“ znamená, že má uživatel dočasně třeba plnou schránku

 

Sociální rozšíření

 

  • Dát do emailu odkazy na sociální sítě – vždycky na ně někdo klikne
  • Personalizované oslovení: neformální „Petře, už máš…“, formální „Pane Nováku, už máte…“ – US varianta oslovení křestním jménem s vykáním „Petře, už máte…“. Někdy prý může být vnímáno lépe oslovení „Pane Petře, už máte…“

 

Segmentace adresátů emailů

 

  • Podle dat, která máme k dispozici – např. podle křestního jména poslat slevu ke svátku (prý ale nebylo moc úspěšné a kdo to používal, tak už od toho upustil)
  • Prediktivně-analytické nástroje umožňují automaticky posílat připomínky, info, že mám něco v košíku, nabídku se slevou na zboží, které jsem prohlížel, nebo doporučení, že ostatní spolu s tímto nakoupili i toto apod. Příkladem mohou být služby Persoo, Futurelytics, Custora…

 

Transakční emaily

 

  • Ponákupní souhrny – po nákupu je automaticky zaslána faktura, návod na to, jak se starat o obuv apod.
  • Když zákazník něco koupí, tak dostane email, že má příští týden poštovné zdarma (používá Bonami)
  • Up-sale emaily: když zákazník nakoupí, tak je podle pravidla 60/60 ochotno 60 % těchto nakupujících následně nakoupit další zboží v hodnotě až 60 % ceny původního.
  • Inactivity mails: „Už dlouho jste u nás nebyl…“
  • Package tracking emaily s odkazem na dopravce s možností sledování pohybu zásilky
  • Transakční emaily umí lépe Mandrill než MailChimp, protože umožňuje hlubší propojení se CRM

Ostatní

 

  • Koho email nezaujme naoprvé, tak už ho podruhé neotevře
  • Množství odkazů v emailu by nemělo přesahovat 50-100. Více už by mohlo být podezřelé antispamovým filtrům
  • Email bývá u eshopů jeden ze 3-5 nejčastějších zdrojů návštěvnosti, např. po PPC nebo organickému příchodu z vyhledávačů. Příklad na screenshotu velkého eshopu: návštěvníci z emailu strávili na webu 3:53 min., 25 % nových návštěv, 35 % bounce rate
  • Je vhodné si udělat plán rozesílek
  • Když získám návštěvníka přes PPC nebo jiný způsob placené reklamy, tak mu můžu dát na první stránku pop-up s žádostí o zadání emailové adresy oplátkou za poskytnutí 5 % nebo 50 Kč slevy. Následně ho můžu oslovovat emailem. Script na pop-up je třeba padiac.com
  • Když mám na zákazníky emaily, tak je můžu propojit s Facebookem a zobrazovat jim na FB reklamu
  • Emaily je vhodné posílat spíše mezi úterým a čtvrtkem. Někomu se ale vyplácí rozesílat v neděli, kdy zákazníci nejvíce objednávají.
  • Je lepší používat MailChimp než programovat vlastní řešení – má dohody s velkými poskytovateli freemailů, aby zprávy nevyřazovaly
  • A/B testování (např. předmětu zprávy…) má smysl používat až od 6-10ti tis. adresátů, jinak z něj nevzejdou relevantní výsledky

 

Děkuji Jakubovi Chourovi za výbornou přednášku!

 

Profesně se zabývám internetovým marketingem a také mobilní reklamou. Žiju v Brně.

Označeno v Internetový marketing Označeno s:
3 comments on “Email marketing – poznámky z přednášky
  1. Josef Nakládal napsal:

    Díky za článek. Stručné a výstižné.

  2. Jan napsal:

    Ecomail.cz IMO nabízí defakto stejný funkce, ale stojí to skoro polovinu toho co stojí Mailchimp

    Tak asi tak…

  3. jan napsal:

    Díky za clanek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Vítejte na mém blogu převážně o internetovém marketingu. Kromě článků, které jsem napsal pro Lupu se sem snažím dávat zajímavosti z internetového marketingu, se kterými se potýkám při své práci.
Blog nejen o internetovém marketingu
Kromě PPC, SEO, SEM a dalších disciplín se budu zmiňovat i o bannerových online reklamách, příp. dalších věcech, týkajících se webu a internetu.

W o r n l o o k | Viktor


RSS Zdroj RSS zdroj